درباره ما گروه معماری - دانشکده فنی
تاریخچه گروه مهندسی معماری
گروه مهندسی معماری دانشگاه رازی در سال 1377 با پذیرش دانشجوی معماری در مقطع کاردانی تاسیس گردید. این گروه از سال 1384 تا سال 1386 به پذیرش دانشجوی معماری در مقطع کارشناسی ناپیوسته و از سال 1387 تاکنون به پذیرش دانشجوی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی پیوسته اقدام نموده است. در این گروه، سال 1394 ، گرایش معماری-معماری در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین در سال 1399 ، گرایش معماری-انرژی در مقطع کارشناسی ارشد، تاسیس گردید. علاوه براین، از سال 1399 ، رشته مهندسی شهرسازی نیز در مقطع کارشناسی، دایر شده است. با عنایت به هدفگذاری میان مدتِ گروه، امید است با جذب هیات علمی موردنیاز، در رشتههای هنر نیز، توسعه مطلوب حادث شود. درحالحاضر، این گروه دارای 8 عضو هیات علمی در رشته معماری، 3 عضو هیات علمی در رشته شهرسازی و یک عضو هیات علمی در تخصص پژوهش هنر است(مجموعا 12 عضو هیات علمی).
رشته - گرایشهای آموزشی گروه (به ترتیب الفبا)
رشته | کارشناسی | کارشناسی ارشد | تاسیس | دکتری |
شهرسازی | مهندسی شهرسازی | -- | مهر99 | -- |
معماری | مهندسی معماری (تاسیس: مهر87) | 1- مهندسی معماری- معماری | مهر95 | -- |
2- مهندسی معماری- انرژی | مهر99 | |||
نقاشی ایرانی | نقاشی ایرانی(در دست اقدام) | -- | -- | -- |
یادآور میشود در سال های اخیر، با تلاش اعضا هیات علمی، مدیران گروه معماری در ادوار گوناگون، ریاست محترم دانشکده فنی مهندسی و توجه ویژه ریاست محترم دانشگاه، با اخذ رشته-گرایشهای پیشگفته، و همچنین جذب اعضای هیات علمی رشتههای شهرسازی و هنر، گروه مهندسی معماری توسعه یافته است. شایان ذکر است گروه معماری، هماکنون در فاز اول دانشکده هنر و معماری(طبقه اول و بازوی غربی طبقه دوم)، مستقر میباشد. این ساختمان علاوهبر آتلیهها و کلاسهای آموزشی دارای پژوهشکده معماری و شهرسازی، کتابخانه تخصصی، کارگاههای برش لیزر، آکوستیک، پرینتر 3بعدی و ... میباشد. امید دارد بر اساس برنامه گروه، و در آیندهای نزدیک، کارگاههای موجودِ گروه اعم از سفال، چوب، ساختمان و ... در دانشکده هنرومعماری( فاز 2) مستقر شوند.
بنابر اذعان صاحبنظران، مکان زیستی بایستی متناسب با نیازهایِ کاربر و همچنین فعالیتهایی که قرار است در آن رخ دهد، طراحی و اجرا گردد. این مساله درمورد فضاهای آموزشی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این میان فضاهای درنظر گرفته شده برای آموزش، نه تنها از این قاعده مستثنی نبوده، بلکه به دلیل ماهیت رشته های هنرو معماری، متناسب بودن فضاهای دانشکده با کاربری مورد نظر اهمیت دوچندان دارد؛ تاکید میشود که بیشتر دروسِ این رشتهها، در مقطع کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد به صورت عملی است. در این دروس استفاده از میزهای مهندسی ضروری بوده و لذا وجود فضای کافی برای هر دانشجو بیش از سرانه متعارف برای دروس نظری است. خوشبختانه با همکاریِ دفتر فنی و تعامل سازنده با مهندسین مشاور در راستای طراحی مبتنی بر شواهد (Evidence- Based Design) ، به درستی و شایستگی، در ساختمانی که از ابتدا با هدفی روشن و برای دانشکده هنر و معماری طراحی شده است، به موارد ضروری(طراحی فضاهای خوانا، با نورگیری مناسب و ابعاد مطلوب و با کیفیت، گستردگی، دارای هندسه مناسب بودن، جانمایی فضاهای میانی اعم از لابی ها و راهروها جهتِ برگزاری نمایشگاه و ارائه پروژه دانشجویی در طول ترم و برگزاری جلسات رسمی و غیر رسمی نقد آثار دانشجویان)، توجه شده است. یادآور میگردد که در جهت هرچه متناسبتر شدن مکان با نیازهای دانشجویان و اساتید دانشکده هنر و معماری، اعضای هیات علمی گروه معماری هم در فرآیند طراحی و هم در جریان اجرای ساختمان دانشکده هنرومعماری(ناظر عالی) حضور داشته و در تمامِ پروسه طراحی و ساخت، در بهینه سازی طراحی و انجام اصلاحات مطابق مطالبات اساتید و دانشجویان معماری، تلاش داشتهاند.